HORROR TEMPORIS: ФАНТАСТИЧНА НЕПЕВНІСТЬ ЧАСУ

Автор(и)

  • Марія Борзова Київський національний університет імені Тараса Шевченка, Україна

DOI:

https://doi.org/10.32589/2411-3883.20.2023.293528

Ключові слова:

горор, Стівен Кінґ, темпоральність, американська література, інтертекст

Анотація

Стівен Кінґ часто маніпулює часом: він звертається до часових аномалій, зміщує хронологію фікційних подій або ж включає у свої твори часові петлі та паралельні реальності. У Кінґа час непередбачуваний, а порушення його нормального порядку призводить до відчуття безпорадності, втрати контролю та створює атмосферу жаху.
У романі «Сяйво» («The Shining», 1977) жахливі події минулого готелю «Оверлук» переплітаються з подіями сьогодення, генеруючи у свідомості персонажів жахливі візії. У «Кладовищі домашніх тварин» («Pet Sematary», 1983) персонажі відкривають ворота до іншого простору часу — того, де смерть повертається до життя. Автомобіль Крістіна з однойменного роману («Christine», 1983) також стає втіленням зловісної потужності часу, адже змушує персонажів зануритись у страшне минуле, водночас наводячи все більший морок на їхнє теперішнє. «Воно» («It», 1986) зображує монструозну істоту — Пеннівайза, який знаходиться поза впливом часу як такого. З’являючись в історії міста у різні часові проміжки, він викликає у мешканців справжній жах. Тож, темпоральність постає повноцінним рушієм сюжетів жахів.
Спираючись на творчість Кінґового прекурсора — Говарда Філіпса Лавкрафта, британський вчений Бенджамін Нойс розвинув концепцію так званого «horror temporis». Зацікавленість новітніми парадигмами часу, а також шляхами їхньої інтерпретації у художньому творі постає однією із ключових єднальних ланок між творчістю Кінґа і Лавкрафта. Особливо це оприявнюється у романі «Історія Лізі» («Lisey’s Story», 2006). Головна героїня дізнається про існування у нашому світі так званих «дірок», за якими прихований інший світ; через нове знання вона ніби втрачає здоровий глузд і сповнюється відчуттям постійного падіння «крізь отвір у часі».
Типово для автора оповідь веде всезнаючий наратор, який презентує події життя Лізі шляхом відтворення плину свідомості головної героїні. Поетапно читач заглиблюється не лише в спогади Лізі Лендон, але й у її підсвідоме — сни, видіння та асоціації. Відтак, метою даної статті є апробація концепції «horror temporis» в аналізі роману Стівена Кінґа «Історія Лізі» (2006). По-перше, вивчаючи проблематику темпоральності у творі, ми зупинились на елементах її формального втілення, як-от характерній для тексту фрактальності. По-друге, ми виявили інтертекстуальні аспекти осмислення проблематики часу. Йдеться про звернення до знакових для цього поля студій імен — зокрема, англійського романіста Девіда Герберта Лоуренса, французького філософа Анрі Берґсона та аргентинського письменника Хорхе Луїса Борхеса. Використання Кінґом численних темпоральних технік підсилює ефект т.зв. «фантастичної непевності».
«Фантастична непевність» передбачає те, що фантастичне у текстовому полотні пов’язане із суб’єктивною перспективою, сукупністю сприйняття, досвіду та інтерпретації персонажів. Кінґ проблематизує їхні найгірші переживання, тож у його творах час взаємодіє з низкою додаткових категорій — насамперед пам’яттю, яка вступає у конфлікт із прагненням забуття. Джерело Кінґового «horror temporis» — не у космологічному світі часу, а у кожній жахливій миті, яка відмовляється вмирати у нашій свідомості. Автор не пропонує чітких висновків, залишаючи можливість для читача самостійно тлумачити історію, а відтак створює у текстовому полотні мультиплікацію різних перспектив і голосів, повсякчас підсилюючи почуття невизначеності та нестабільності.

Посилання

Єрмоленко, В. (2011). Оповідач і філософ. Вальтер Беньямін та його час. Критика.

Олейнікова, Г. (2019). Особливості фрактальної організації темпоральної перспективи у творах науково-фантастичного жанру. Львівський Філологічний Часопис, 6, 157–162.

Юрчак, І. (2018). Екфразис в художній системі романів Д.Г. Лоуренса [Магістер. роб., Кам’янець-Подільський національний університет імені Івана Огієнка]. Репозитарій Кам’янець-Подільського національного університету імені Івана Огієнка.

http://elar.kpnu.edu.ua:8081/xmlui/handle/123456789/5217?show=full&locale-attribute=en

Apple TV. (2021, 26 May). Lisey’s story — Stephen King: In his own words [Video]. YouTube.

https://www.youtube.com/watch?v=h-V49iw3uzs

Bergson, H. (1914). Dreams.

https://www.gutenberg.org/files/20842/20842-h/20842-h.htm

Bergson, H. (1896). Matter and memory.

https://www.reasoned.org/dir/lit/matter_and_memory.pdf

Bergson, H. (1911). Time and free will: An essay on the immediate data of consciousness.

https://chilonas.files.wordpress.com/2018/11/time-and-free-will-bergson.pdf

Borges, J. (1946). A new refutation of time.

https://gwern.net/doc/borges/1947-borgesanewrefutationoftime.pdf

Buday, M. (2015). Demystification of Stephen King’s fiction in the context of postmodernism. University of Presov.

CBS Sunday Morning. (2021, 13 June). Stephen King on “Lisey’s Story”, writing process

[Video]. YouTube.https://www.youtube.com/watch?v=LiW9IvteK10

Curto, G. (2017). Chaos and Borges: A map of infinite bifurcations. Anuari De Filologia. Literatures Contemporànies, 7, 33–47.

Dupuy, J. (Director). (2020). Stephen King: Le mal nécessaire [Stephen King: A necessary evil] [Film]. Brainworks; Rockyrama; CNC.

Foucault, M. (2002). Archaeology of Knowledge. Routledge.

Herman, J. (1997). Trauma and recovery: The aftermath of violence — from domestic abuse to political terror. Basic Books.

Infante, I. (2001). Abominable mirrors: On the “macabre” hyperfictions of Jorge Luis Borges. Variaciones Borges, 12.

https://www.borges.pitt.edu/sites/default/files/1212.pdf

King, S. (2010). Danse Macabre. Gallery Books.

King, S. (2011). Lisey’s Story. Hodder & Stoughton.

Lawrence, D. (1921). Fantasia of the unconscious.

https://freeclassicebooks.com/Lawrence%20D%20H/pdf/Fantasia%20of%20the%20Unconscious.pdf

Lovecraft, H., (1944). Notes on writing weird fiction. In H. Lovecraft (Ed.), Marginalia. Arkham House.

https://www.hplovecraft.com/writings/texts/essays/nwwf.aspx

Lovecraft, H. (1973). Supernatural horror in literature. Dover Publications.

Noys, B. (2008). Horror temporis. Philosophical Research and Development, 4, 277–284.

Pearce, L. (2019). Mobility, memory and the lifecourse in twentieth-century literature and culture. Palgrave Macmillan.

Rowlands, M. (2017). Memory and the self: Phenomenology, science and autobiography. Oxford University Press.

Samad, S. (2017). “Harmony with Time”: Lawrence’s aesthetic in the Tortoise Poems. Études Lawrenciennes, 48.

https://doi.org/10.4000/lawrence.301

##submission.downloads##

Опубліковано

2023-12-20

Номер

Розділ

Статті