HORROR TEMPORIS: ФАНТАСТИЧНА НЕПЕВНІСТЬ ЧАСУ
DOI:
https://doi.org/10.32589/2411-3883.20.2023.293528Ключові слова:
горор, Стівен Кінґ, темпоральність, американська література, інтертекстАнотація
Стівен Кінґ часто маніпулює часом: він звертається до часових аномалій, зміщує хронологію фікційних подій або ж включає у свої твори часові петлі та паралельні реальності. У Кінґа час непередбачуваний, а порушення його нормального порядку призводить до відчуття безпорадності, втрати контролю та створює атмосферу жаху.
У романі «Сяйво» («The Shining», 1977) жахливі події минулого готелю «Оверлук» переплітаються з подіями сьогодення, генеруючи у свідомості персонажів жахливі візії. У «Кладовищі домашніх тварин» («Pet Sematary», 1983) персонажі відкривають ворота до іншого простору часу — того, де смерть повертається до життя. Автомобіль Крістіна з однойменного роману («Christine», 1983) також стає втіленням зловісної потужності часу, адже змушує персонажів зануритись у страшне минуле, водночас наводячи все більший морок на їхнє теперішнє. «Воно» («It», 1986) зображує монструозну істоту — Пеннівайза, який знаходиться поза впливом часу як такого. З’являючись в історії міста у різні часові проміжки, він викликає у мешканців справжній жах. Тож, темпоральність постає повноцінним рушієм сюжетів жахів.
Спираючись на творчість Кінґового прекурсора — Говарда Філіпса Лавкрафта, британський вчений Бенджамін Нойс розвинув концепцію так званого «horror temporis». Зацікавленість новітніми парадигмами часу, а також шляхами їхньої інтерпретації у художньому творі постає однією із ключових єднальних ланок між творчістю Кінґа і Лавкрафта. Особливо це оприявнюється у романі «Історія Лізі» («Lisey’s Story», 2006). Головна героїня дізнається про існування у нашому світі так званих «дірок», за якими прихований інший світ; через нове знання вона ніби втрачає здоровий глузд і сповнюється відчуттям постійного падіння «крізь отвір у часі».
Типово для автора оповідь веде всезнаючий наратор, який презентує події життя Лізі шляхом відтворення плину свідомості головної героїні. Поетапно читач заглиблюється не лише в спогади Лізі Лендон, але й у її підсвідоме — сни, видіння та асоціації. Відтак, метою даної статті є апробація концепції «horror temporis» в аналізі роману Стівена Кінґа «Історія Лізі» (2006). По-перше, вивчаючи проблематику темпоральності у творі, ми зупинились на елементах її формального втілення, як-от характерній для тексту фрактальності. По-друге, ми виявили інтертекстуальні аспекти осмислення проблематики часу. Йдеться про звернення до знакових для цього поля студій імен — зокрема, англійського романіста Девіда Герберта Лоуренса, французького філософа Анрі Берґсона та аргентинського письменника Хорхе Луїса Борхеса. Використання Кінґом численних темпоральних технік підсилює ефект т.зв. «фантастичної непевності».
«Фантастична непевність» передбачає те, що фантастичне у текстовому полотні пов’язане із суб’єктивною перспективою, сукупністю сприйняття, досвіду та інтерпретації персонажів. Кінґ проблематизує їхні найгірші переживання, тож у його творах час взаємодіє з низкою додаткових категорій — насамперед пам’яттю, яка вступає у конфлікт із прагненням забуття. Джерело Кінґового «horror temporis» — не у космологічному світі часу, а у кожній жахливій миті, яка відмовляється вмирати у нашій свідомості. Автор не пропонує чітких висновків, залишаючи можливість для читача самостійно тлумачити історію, а відтак створює у текстовому полотні мультиплікацію різних перспектив і голосів, повсякчас підсилюючи почуття невизначеності та нестабільності.
Посилання
Єрмоленко, В. (2011). Оповідач і філософ. Вальтер Беньямін та його час. Критика.
Олейнікова, Г. (2019). Особливості фрактальної організації темпоральної перспективи у творах науково-фантастичного жанру. Львівський Філологічний Часопис, 6, 157–162.
Юрчак, І. (2018). Екфразис в художній системі романів Д.Г. Лоуренса [Магістер. роб., Кам’янець-Подільський національний університет імені Івана Огієнка]. Репозитарій Кам’янець-Подільського національного університету імені Івана Огієнка.
http://elar.kpnu.edu.ua:8081/xmlui/handle/123456789/5217?show=full&locale-attribute=en
Apple TV. (2021, 26 May). Lisey’s story — Stephen King: In his own words [Video]. YouTube.
https://www.youtube.com/watch?v=h-V49iw3uzs
Bergson, H. (1914). Dreams.
https://www.gutenberg.org/files/20842/20842-h/20842-h.htm
Bergson, H. (1896). Matter and memory.
https://www.reasoned.org/dir/lit/matter_and_memory.pdf
Bergson, H. (1911). Time and free will: An essay on the immediate data of consciousness.
https://chilonas.files.wordpress.com/2018/11/time-and-free-will-bergson.pdf
Borges, J. (1946). A new refutation of time.
https://gwern.net/doc/borges/1947-borgesanewrefutationoftime.pdf
Buday, M. (2015). Demystification of Stephen King’s fiction in the context of postmodernism. University of Presov.
CBS Sunday Morning. (2021, 13 June). Stephen King on “Lisey’s Story”, writing process
[Video]. YouTube.https://www.youtube.com/watch?v=LiW9IvteK10
Curto, G. (2017). Chaos and Borges: A map of infinite bifurcations. Anuari De Filologia. Literatures Contemporànies, 7, 33–47.
Dupuy, J. (Director). (2020). Stephen King: Le mal nécessaire [Stephen King: A necessary evil] [Film]. Brainworks; Rockyrama; CNC.
Foucault, M. (2002). Archaeology of Knowledge. Routledge.
Herman, J. (1997). Trauma and recovery: The aftermath of violence — from domestic abuse to political terror. Basic Books.
Infante, I. (2001). Abominable mirrors: On the “macabre” hyperfictions of Jorge Luis Borges. Variaciones Borges, 12.
https://www.borges.pitt.edu/sites/default/files/1212.pdf
King, S. (2010). Danse Macabre. Gallery Books.
King, S. (2011). Lisey’s Story. Hodder & Stoughton.
Lawrence, D. (1921). Fantasia of the unconscious.
https://freeclassicebooks.com/Lawrence%20D%20H/pdf/Fantasia%20of%20the%20Unconscious.pdf
Lovecraft, H., (1944). Notes on writing weird fiction. In H. Lovecraft (Ed.), Marginalia. Arkham House.
https://www.hplovecraft.com/writings/texts/essays/nwwf.aspx
Lovecraft, H. (1973). Supernatural horror in literature. Dover Publications.
Noys, B. (2008). Horror temporis. Philosophical Research and Development, 4, 277–284.
Pearce, L. (2019). Mobility, memory and the lifecourse in twentieth-century literature and culture. Palgrave Macmillan.
Rowlands, M. (2017). Memory and the self: Phenomenology, science and autobiography. Oxford University Press.
Samad, S. (2017). “Harmony with Time”: Lawrence’s aesthetic in the Tortoise Poems. Études Lawrenciennes, 48.
##submission.downloads##
Опубліковано
Номер
Розділ
Ліцензія
1. Дослідження, що публікуються у збірнику наукових праць, повинні бути виконані відповідно до чинного законодавства України та етичних норм. Основний обов’язок автора полягає в тому, щоб виконати таке дослідження, яке заслуговує на об’єктивне обговорення науковою спільнотою його значущості.
2. Автори повинні формулювати свої наукові спостереження у такий спосіб, щоб їхні результати могли бути підтверджені іншими вченими, без підробки отриманих висновків або маніпуляції ними.
3. Автори статей несуть відповідальність за зміст статей і за сам факт їх публікації.
4. Автор повинен цитувати ті публікації, які вплинули на сутність роботи, а також ті, які можуть швидко познайомити читача з попередніми роботами, важливими для розуміння цього дослідження. За винятком оглядів, слід мінімізувати цитування робіт, які не мають безпосереднього відношення до змісту дослідження. Автор зобов’язаний провести джерельний пошук, щоб знайти і процитувати оригінальні публікації, тісно пов’язані з цим матеріалом. Необхідно також коректно вказувати на джерела принципово важливих матеріалів, використаних у цій роботі, якщо вони не були отримані самим автором.
5. Автори повинні дотримуватися усіх чинних вимог щодо публікацій рукописів. Неприпустимим є плагіат та його удавання за оригінальну розвідку, а також подання до редакції раніше опублікованої статті. У випадках виявлення плагіату відповідальність несуть автори поданих матеріалів.
6. Співавторами статті мають бути ті особи, науковий внесок яких є вагомим у її зміст та які розділяють відповідальність за здобуті результати. Автор, який подає рукопис до друку, відповідає за те, щоб до списку співавторів були включені всі ті й лише ті особи, які відповідають критеріям авторства. У статті, написаної декількома авторами, той з авторів, хто подає до редакції контактні відомості, документи і листується з редакторами, бере на себе відповідальність за згоду інших авторів статті на її публікацію у збірнику.
7. Автори повинні повідомити редактора про будь-який потенційний конфлікт інтересів, на які могла б вплинути публікація результатів, що містяться у рукописі.
8. Автори повинні чітко вказати джерела всієї процитованої інформації, оформити посилання на наукові джерела відповідно до вимог ДСТУ ГОСТ 7.1:2006.
9. Редколегія має право відмовити у публікації статті за умов недотримання зазначених вимог.
10. Автор може висловити побажання не залучати деяких рецензентів до розгляду рукопису. Проте головний редактор може прийняти рішення залучити одного або декількох із цих рецензентів, якщо переконаний, що їх думки є важливими для неупередженого розгляду рукопису. Таке рішення може бути прийняте, наприклад, у тому випадку, коли є серйозні суперечності між цим рукописом і попередньою роботою потенційного рецензента.
11. Запобігання псевдонауковим публікаціям є відповідальністю кожного автора, головного редактора, рецензента, видавця й організації.