СВІТЛИНА ЯК ФОРМА ВИСЛОВЛЮВАННЯ І ЗАСІБ ФІКСАЦІЇ ПРИСУТНОСТІ В РОМАНІ А. ПЕРЕСА РЕВЕРТЕ «БАТАЛІСТ»

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.32589/2411-3883.19.2022.274082

Ключові слова:

фотографія, література, світлина, фотокамера, візуалізація дійсності, інтермедіальність

Анотація

Сучасне літературознавство велику увагу приділяє темі фотографії в художньому творі. Р. Барт та його послідовники наголошують на активному взаємопроникненні двох мистецтв, внаслідок якого виникає гра з відбитком, розмитістю і образотворенням. Фотографія виявляється точкою відліку для реконструювання минулого. Фотообраз претендує на архівний документ, необхідний для реконструювання минулого, а світлина — на повну об’єктивність, щоправда обмежену суб’єктивною позицією. В сюжеті роману А Переса Реверте «Баталіст» фотоапарат, як і власне фотографія, займає особливе місце. Адже саме фотоапарат служить тим засобом, що допомагає фотографу відтворити обраний ним об’єкт реальності, перетворити миттєвість на застиглий в історії час. Для фотокореспондента камера — це не просто прилад для створення фотокадрів, а складова його життя, механізм, що злагоджено працює з його тілом. Фотоапарат формує внутрішній світ фотографа, проектуючи реальність навколо нього. Саме він за часів хорватської війни початку 90-х років дозволяє баталісту пропустити побачене крізь призму власних емоцій та переконань і відтворити його в конкретній світлині. Світлина — це не тільки документальний факт, але й витвір мистецтва, адже є неповторним поєднанням десятків випадкових факторів, що в сукупності впливають на сприйняття фотографа, збігаються в одній миті, фокусуються об’єктивом та віддзеркалюються в ньому. Цей текст є частиною дискурсу про зміну статусу документа та роль фотографа в оцінці подій, його етичної позиції, фіксації присутності. Той, хто публічно виявляв свою індивідуальність та творчий потенціал, щоб його голос почули або щоб продемонструвати зображення та приписати собі певну автономію щодо світу та його інститутів, рано чи пізно стає художником.

Посилання

Barthes, R. (2002). Ecrire / Roland Barthes. Oeuvres completes. Seuil.

Barthes, R. (1982) Camera lucida. Retrieved from: https://monoskop.org/images/c/c5/Barthes_Roland_Camera_Lucida_Reflections_on_

Photography.pdf

Butler, J. (2005). Photography, war, outrage. PMLA, 120 (3). Cambridge University Press New York. 822–827. Retrieved from: https://

www.jstor.org/stable/25486216

Pérez-Reverte, A. (2004). El pintor de batallas. Retrieved from: https://www.litmir.me/br/?b=81690&p=2 https://www.litmir.me/br/?b=81690

Rosler, M. (2004). Decoys and Disruptions. Selected writings, 1975-2001. October Books. Retrieved from: https://ru.scribd.com/document/

/Martha-Rosler-Decoys-and-Disruptions-Selected-Writings-1975-2001-October-Books-pdf#

Sontag, S. (1990). On photography. Anchor Books.

##submission.downloads##

Опубліковано

2023-03-15

Номер

Розділ

Статті