НЕДИТЯЧА ІСТОРІЯ: ОБРАЗ ДИТИНИ-МІГРАНТА В СУЧАСНІЙ ЛІТЕРАТУРІ ДЛЯ ПІДЛІТКІВ

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.32589/2411-3883.21.2024.321287

Ключові слова:

дитяча література, міграція, війна, травма, ідентичність, досвід, антропологія, літературознавство, українська література, топос дому

Анотація

Стаття досліджує, як у сучасній літературі для дітей та підлітків відображено складний досвід вимушеної міграції. Проаналізовано, як образ дитини-мігранта функціонує в літературному тексті, які теми він порушує та який вплив має на читача. Особливу увагу приділено тому, як література допомагає дітям осмислити травматичний досвід втрати дому, розлуки з рідними та необхідності адаптації до нових умов життя. Аналіз творів
сучасних українських авторів та англійської літератури дозволив продемонструвати, як образ дитини-мігранта стає своєрідним символом покоління, яке зазнало випробувань. Крім того, стаття досліджує, як сучасна література для дітей та підлітків формує нові уявлення про ідентичність, буття та місце людини у світі. Дитина-мігрант змушена переосмислити своє місце у світі, шукати нові орієнтири та створювати нову ідентичність. Література
допомагає у цьому процесі, пропонуючи різноманітні моделі поведінки та стратегії подолання труднощів. Важливим аспектом дослідження є аналіз топосу дому в контексті міграції. В статті експліковано, як поняття “дому” трансформується від фізичного простору до внутрішнього стану, до зв’язків на рівні душі. У статті також розглянуто образ дитини-мігранта у площині порівняльного літературознавства сучасної української літератури та
англійської. Особливу увагу звернено на наративні стратегії та комунікативну арку художнього твору, що дозволяє використання результатів дослідження в освітніх цілях, а також для подальших досліджень у галузі літературознавства, психології та соціології. Аналіз текстів сучасної дитячої та підліткової літератури, в яких розгортається дискурс міграції, дозволяє не лише розуміти сучасні соціальні процеси, а й конструктивно осмислювати колективний травматичний досвід, перетворюючи його на ресурс для розвитку літератури та суспільства.

Посилання

Виговська, І., & Мурована, В. (2023). Хоробрі казки. Харків: АССА.

Висоцька, Н. О. (Ред.). (2016). Феномен дому в літературознавчій перспективі. Збірник наукових праць. Вип. 13. Сучасні літературознавчі студії. Київ: Вид. центр КНЛУ.

Денисенко, Л. (2022). Діти повітряних тривог. Київ: Видавництво. Живі письменники. Як говорити з дітьми про

війну та мир. (2023). https://www.barabooka. com.ua/u-vilnomu-dostupi-z-yavivsyaposibnik-zhivi-pismenniki-yak-govoriti-zditmi-pro-vijnu-ta-mir/

Куждіна, О. (2023). Детективна агенція “САМ” в Ужгороді. Харків: АССА.

Лущевська, О. (2021). Поки українці продовжують переосмислювати війну, американці пишуть про неї. Під ред. М. Артеменко. ttps://www.barabooka.com.ua/pokiukrainci-prodovzhujut-pereosmisljuvati-vijnuamerikanci-pishut-pro-nei/

Русіна, О. (2022). Абрикоси зацвітають уночі. Львів: ВСЛ.

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-03-06

Номер

Розділ

Статті