АФРИКАНСЬКА ДІАСПОРА У США: МІФ ПРО ПОВЕРНЕННЯ В ДРАМАТУРГІЧНОМУ АРАНЖУВАННІ

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.32589/2411-3883.21.2024.321258

Ключові слова:

діаспора, “міф про повернення”, афро-американська драма, Теодор Ворд, Девід Вокер, Лорейн Генсберрі, Лінн Ноттедж

Анотація

етою статті є аналіз репрезентації у творах афро-американських драматургів різних періодів “міфу про повернення” як однієї з конституент соціокультурного профілю діаспори. На підставі праць дослідників (Р.Коен, В. Сафран, Т. Голт тощо) ставиться питання щодо правомірності застосування концепту діаспори до афро-американської спільноти. Простежується історична динаміка ставлення чорних американців до своєї прабатьківщини у контексті рухів “Назад до Африки”, гарвеїзму та глобалізації. На матеріалі п’єс Т. Ворда (1938), Д.Вокера (1971), Л. Генсберрі (1973) та Л. Ноттедж (2009) зроблено висновок, що мотив повернення на прабатьківщину в афро-американській драматургії повертався різними гранями в залежності від панівної ідеології та культурно-психологічної атмосфери доби. Якщо націоналістичний гарвіанський рух першої третини ХХ століття уможливлював його зображення як ймовірної опції, то подальша траєкторія розвитку африканської діаспори у США перенесла його розгортання в
уявно-метафоричну площину, тоді як у добу глобалізації він дедалі частіше набирає форми перенесення дії до Африки. В цілому, у широких масштабах варіант “повернення” ніколи не розглядався як життєздатна універсальна альтернатива для чорних американців, а радше як ще один аргумент від зворотного, що спонукав їх до пошуку нових шляхів досягнення справедливості та рівності у США.

Посилання

Висоцька, Н.О. (1997).На перехресті цивілізацій. Афро-американська драма як мультикультурний феномен. КНЛУ.

Back-to-Africa Movement (2007). In The Encyclopedia of Arkansas History and Culture. URL:https://encyclopediaofarkansas.net/entries/back-to-africa-movement-4/

Brawley, B.A. (1921). A Social history of the American negro. Macmillan.

Cohen, R. (2023). Global Diasporas. An Introduction. Routledge.

Crumrin, T. (2015). ‘Back to Africa?’ The Colonization Movement in Early America. Archived May 24, 2015, at the Wayback Machine.

Dubois, W.E.B. (1961). American negroes and Africa’s rise to freedom. National Guardian, Feb.13. URL: https://credo.library.umass.edu/view/pageturn/mums292-b001-i109/#page/1/mode/1up

Faal, E.M.(2021). The Return to Africa as Portrayed in Modern Media. URL: https://www.american.edu/cas/performing-arts/theatre/capstone/the-return-to-africa.cfm

Gerber, D. (1976). Black Ohio and the Color Line, 1860-1915. University of Illinois Press.

Hansberry, L. (1973). Les Blancs. In R.Nemiroff (ed). The Collected Last Plays of Lorraine Hanberry. Random House.

Harris, J. E. (1993). Global dimensions of the African diaspora. Howard University Press.

Herskowitz, M. (1958). The myth of the negro past. Beacon Press,

Holt, Th. C. (1999). Slavery and freedom in the Atlantic world: reflections on the diasporan framework. In D. C. Hine & J. McLeod (eds), Crossing Boundaries: Comparative History of Black People in Diaspora. Indiana University Press. 33–44.

Malkin, J. (1999). Memory-Theater and Postmodern Drama. University of Michigan Press, Morehouse, M.(2015). African diaspora theory: here, there, and everywhere. 19–32 URL: https://books.openedition.org/pulm/9173#:~:text=The%20trade%20in%20African%20slaves,communities%20in%20the%20new%20world.

Nottage, L. (2009). Ruined. TCG, 2009.

Safran, W. (1991). Diasporas in modern societies: myths of homeland and return. Diasporas. A Journal of Transnational Studies, 1 (I) spring. 83-99.

Sundiata, I. (2004). Brothers and Strangers: Black Zion, Black Slavery, 1914–1940. Duke University Press

Walker, J. (1973). The River Niger. Hill and Wang. Ward, Th. Big White Fog. In J.Hatch & T.Shine (eds) Black Theater USA. Plays by African Americans, 1847-1974. Free Press. 276-319 Whoriskey, K. Introduction. In Nottage, L. Ruined. TCG. IX – XIII.

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-03-06

Номер

Розділ

Статті