2000-НІ: ПРИКМЕТИ ЧАСУ В РОМАНІ ІЄНА МАК’ЮЕНА «СУБОТА»

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.32589/2411-3883.20.2023.293563

Ключові слова:

Ієн Мак’юен, прикмети часу, роман ХХІ століття, хиткість світу, постмодерністська поетика, гібридність, сучасний англійський роман

Анотація

У статті запропоновано аналіз роману Ієна Мак’юена 2005 року «Субота» з точки зору прикмет нового ХХІ століття. Авторка статті виокремлює сім ключових ознак, які сукупно окреслюють контур нового десятиліття.
Хроніка одного дня з життя Генрі Пероуна скеровує до романів англійських модерністів — меншою мірою «Улісса» Джеймса Джойса, більшою — «Місіс Делловей» Вірджинії Вулф. 48-річний Генрі — представник середнього класу, успішний нейрохірург, апологет раціоцентричного погляду на світ, як і Кларісса, готується до вечері у родинному колі. Впродовж дня він рухається вулицями Лондона і розмірковує про час, в якому йому випало жити. Його рефлексія поєднує раціональність та спонтанність.
Пероун (та Мак’юен) каталогізує прикмети 2000-них. Серед них — страх глобальних воєн як наслідок атак 11 вересня, який притаманний обом поколінням Пероунів (народженим у 1950-х і 1980-х); усвідомлення проблеми виснаження природних ресурсів та руйнівних наслідків цих процесів; секуляризація та її темпи у постхристиянському суспільстві сучасної Великої Британії; безпрецедентний науково-технічний прогрес і залученість високих технологій у щоденне життя людини; надмірна медієзація суспільства в умовах цифрової доби і як наслідок втрата навичок скептичного мислення.
У художньому світі роману характерна для Мак’юена напруга між приватним та колективним втілена в усвідомленні головним героєм власної зростаючої незахищеності і хиткості як модусу існування.
Генрі Пероун утверджується у виборі родини як єдиного прихистку від небезпек зовнішнього світу та в професії нейрохірурга як простору, який він ще може контролювати, зосібна повертаючи життя тим, хто балансує на межі життя і смерті.
У притаманній йому манері Ієн Мак’юен покладається на англійську літературну традицію — передовсім та найбільше на модерністське письмо з його акцентуйованим інтересом до індивідуальної рецепції світу. Це також традиція «Man-in-Society» — реалістичного письма з увагою до соціально-політичного, устоїв, із характерною деталізацією, яку автор майстерно синтезує з інструментарієм постмодерністської поетики — грою з читачем, несподіваними сюжетними поворотами, гібридизацією оповіді (науковий медичний дискурс, репортажні описи щоденної праці в нейрохірургії), підкресленою інтертекстуальністю (від Шекспіра і далі) та модусом невизначеності.

Посилання

Академічний тлумачний словник української мови. http://sum.in.ua/s/prykmeta

Мак’юен, І. (2007). Субота (Пер. з англ. В. Дмитрук). Кальварія.

Bergonzi, B. (1994). Spirituality in modern English literature. In Spirituality, Imagination and Contemporary Literature (104–112). Way Publications.

Head D. (2007). Ian Mcewan. Manchester University Press.

Head, D. (2008). The state of the novel. Willey Blackwell.

Kemp, D. (2005, 30 January). ‘Master of the mind game’ (review of Saturday). Sunday Times, ‘Culture’, 41–42.

Young, M. (2022). Ian McEwan returns with a tale of adolescent lust and adult lassitude. New York Times.

https://www.nytimes.com/2022/09/13/books/review/ian-mcewan-lessons.html

O’Brien, R., & Potter-Collins, A. (2015). 2011 Census analysis: Ethnicity and religion of the

non-UK born population in England and Wales: 2011. Office for National Statistics.

https://webarchive.nationalarchives.gov.uk/ukgwa/20160307144333/http://cy.ons.gov.uk/peoplepopulationandcommunity/cultura-lidentity/ethnicity/articles/2011censusanalysisethnicityandreligionofthenonukbornpopulationinenglandandwales/2015-06-18

##submission.downloads##

Опубліковано

2023-12-20

Номер

Розділ

Статті