ПРО МЕТАМОДЕРНІ СТРАТЕГІЇ В СУЧАСНІЙ УКРАЇНСЬКІЙ ЛІТЕРАТУРІ (НА МАТЕРІАЛІ РОМАНІВ МАКСИМА ДУПЕШКА)

Автор(и)

  • Світлана Вардеванян Чернівецький національний університет імені Юрія Федьковича, Ukraine https://orcid.org/0000-0001-7040-5124

DOI:

https://doi.org/10.32589/2411-3883.20.2023.293532

Ключові слова:

літературний стиль, метамодернізм, осциляція, нова щирість, метакса, жанр, роман-рефлекс, роман-анамортоза, сучасна українська література, Максим Дупешко

Анотація

Художнім матеріалом для дослідження метамодерних стратегій в сучасній українській літературі стали романи Максима Дупешка «Історія варта цілого яблуневого саду» (2017) і «Біля карети під мертвим лисом» (2021). Скрупульозний аналіз романів засвідчує чутливість письменника до тектонічних зсувів у сучасній естетиці. Обидва романи працюють із феноменом впливу історичної пам’яті на сьогодення. І стратегії, які автор застосовує, цілком ілюструють тези теоретиків метамодернізму: осциляцію між премодерними, модерними й постмодерними практиками; фрагментоване «я» та спроби його інтеграції в нові сенсові конфігурації; констатація множинності людської суб’єктності; перехід від паратакси до метакси; рух від меланхолії до надії. Тексти Максима Дупешка засвідчують вчування в нову чуттєвість. Письменник не боїться шукати істину, бути простим (і на рівні мови, і на рівні трансльованих ідей), він усвідомлено використовує банальність, буває навмисно пафосним, осцилює від іронії до серйозності, від наївності до щирості, ніколи, втім, не наближаючись до цинізму. «Історія варта цілого яблуневого саду» — роман-рефлекс на сучасну
російсько-українську війну. Цей роман засвідчує зміну модусів у вітчизняній художній інтерпретації реальності — перехід від прикметного до значущого, що здійснюється завдяки «новій щирості». «Біля карети під мертвим лисом» є романом-а-намортозою — позірним хаосом, який за умови правильного ракурсу дивлення раптом постає як струнко збудована й зрозуміла конструкція. Цей роман ангажує читача до квесту, демонструє новий спосіб вдивлятися в сучасне буття.

Посилання

Бандровська, О. (2021). Реальність як вигадка? Поняття «метамодернізм» і «метамодерн» в сучасному культурологічному і літературознавчому дискурсі. Іноземна Філологія, 2021(134), 152–164.

Вардеванян, С. (2017). Чому «Історія…» М. Дупешка варта аж цілого яблуневого саду»? ТСН. Книжки.

https://tsn.ua/books/chomu-istoriya-maksima-dupeshka-varta-azh-cilogo-yablunevogo-sadu-970133.html

Вардеванян, С. (2022). Учитися видіти. Збруч. Українська інтернет-газета.

https://zbruc.eu/node/110513

Губернатор, О. (2023). Метамодернізм як нова парадигма сучасних культурних практик. Вісник Національної академії керівних кадрів культури і мистецтв : Наук. Журнал,1, 109–114.

Гундорова, Т. (2013). P.S. Коментар із «кінця постмодерну». У Післячорнобильська бібліотека : Український літературний постмодернізм: монографія, вид. 2-ге, випр. і допов. (с. 297–334). Критика.

Дупешко, М. (2017). Історія варта цілого яблуневого саду. Книги–ХХІ.

Дупешко, М. (2021). Біля карети під мертвим лисом. Книги–ХХІ.

Пахаренко, В. (2021). Метамодернізм як художній напрям: Роздуми про новий тип світосприйняття. Українська Мова та Література, 7-8, 56–68

Петриківська, О. (2020). Метамодернізм як спосіб концептуалізації сучасності в сатиричних трагікомедіях Паоло Соррентіно.

Докса, 2(34).

https://doi.org/10.18524/2410-2601

Петрова, І. (2020). Метамодернізм як культурологічна концепція. Питання Культурології, 36, 14-23.

https://doi.org/10.31866/ 2410-1311.36.2020.221039

Abramson, S. (2014). Metamodernism: The basics. The Huffington Post.

https://www.huffpost.com/entry/metamodernism-the-basics_b_5973184

Snyder, T. (2010). Bloodlands. Europe between Hitler and Stalin. Basic Books/Random House.

##submission.downloads##

Опубліковано

2023-12-20

Номер

Розділ

Статті