«ФЕНОМЕН ЛІСІСТРАТИ»: НОВІ СЕНСИ АНТИЧНОГО СЮЖЕТУ У КОНТЕКСТІ СОЦІО-ПОЛІТИЧНИХ КРИЗ XXI СТОЛІТТЯ
DOI:
https://doi.org/10.32589/2411-3883.19.2022.274043Ключові слова:
Арістофан, давньогрецька комедія, кіно, класична рецепція, Лісістрата, секс-страйкАнотація
Історичним контекстом та сценічним хронотопом комедій Арістофана постали Пелопоннеська війна та криза полісної системи кінця V – початку IV ст. до н. е. «Лісістрата» виявилася джерелом для формування новітніх міфологем. Точкою відліку для «феномену Лісістрати» вважаємо 2003 рік та всесвітню культурну ініціативу «Lysistrata project». Антична комедія постала інструментом рефлексії світової кризи на тлі терактів 11 вересня, війни в Іраці та політичних протестів у країнах Африки – головних військових та соціо-політичних конфліктів XXI століття. Давньогрецька комедія «Лісістата» виявилася оптимальним художнім фокусом для осмислення проблем війни, миру, політичного устрою, расових та гендерних конфліктів.
У роботі досліджується своєрідність формування сучасних рецепцій «Лісістрати», зокрема у кінематографі та публіцистиці. Розглядаються передумови виникнення «феномену Лісістрати» та його взаємозв’язок із переосмисленням античної спадщини.
Посилання
Арістофан. (2002). Лісістрата. Комедії (с. 311‒378). Фоліо.
Archive of Performance of Greek & Roman Drama (2022, November). Lysistrata. Retrieved from:http://www.apgrd.ox.ac.uk/productions/scripts/460
Bellmunt, F. (Director). Lisistrata. 2002 [Film]. A. Llorens Olivé Producciones Cinematográficas S. A.; Fair Play Produccions S. A.
Chmielewski, A. J. (2020, November 3). Lysistrata: what do Polish women want? Open Democracy. Retrieved from: https://www.
opendemocracy.net/en/can-europe-make-it/lysistrata-what-do-polish-women-want/
Colombian gangsters face sex ban (2006, September 13). BBCNews. Retrieved from: http://news.bbc.co.uk/2/hi/americas/5341574.stm
Gilhuly, K. (2009). The Feminine Matrix of Sex and Gender in Classical Athens. Cambridge University Press.
Hall, E. (2007). The English-Speaking Aristophanes 1650–1914. In Hall E., Wrigley A. (Eds.). Aristophanes in Performance. 421 BC–
AD 2007. Peace, Birds and Frogs (pp. 66‒92). Modern Humanities Research Association and Maney Publishing Legenda.
Handley, E. W. (2003). Comedy. In Handley, E. W. (Ed.). The Cambridge history of classical literature. Vol. 1. Greek literature (pp. 355–
. Cambridge university press.
Internet Movie Database (October, 2022). Aristophanes. Retrieved from: https://www.imdb.com/name/nm0034922/?ref_=nv_sr_1
Kelley, T. (2003, March 4). Threats and Responces: Actors From Ancient Greece, a Weapon for Peace. The New York Times. Retrieved
Kokkinidis, T. (2022, June 28). Sex Strike: Why Ancient Greek Play Lysistrata is Trending in the US. Greek Reporter. Retrieved from: https://greekreporter.com/2022/06/28/sex-strike-ancient-greek-play-lysistrata-trending-us/
Kotzamani, M. (2006). Artist Citizens in the Age of the Web: The “Lysistrata project” (2003–present). Theatre, 36 (2). 103-110.
Lee, S. (Director). (2015). Chi-raq [Film]. 40 Acres & A Mule Filmworks; Amazon Studios
Lysistrata project (2003, January). Retrieved from: http://lysistrataprojectarchive.com/lys/
Mitchell A. G. (2016). Classical Reception in Posters of Lysistrata: The Visual Debate Between Traditional and Feminist Imagery. In Walsh p. (Ed.). Brill’s Companion to the Reception of Aristophanes. (pp. 331-368). Brill.
Morales H. (2013). Aristophanes’ Lysistrata, the Lyberian ‘Sex strike’, and the politics of reception. Greece & Rome, 60 (2), 281–295.
https://doi:10.1017/S0017383513000107
Otis, J. (2013, November 5). Colombian women on ‘crossed legs’ sex strike over crumbling highway. NBCNews. Retrieved
Pflanz M. (2009, April 29).Kenyan women go on sex strike to force politicians to talk. Telegraph.co.uk. Retrieved from: https://www.telegraph.co.uk/news/worldnews/africaandindianocean/kenya/5245040/Kenyan-women-go-on-sex-strike-to-force-politicians-to-talk.html
Russo, K. F. (1994). Aristophanes: An Author for the Stage. Routledge.
Slater, N. W. (2002). Spectator Politics: Metatheatre and Performance in Aristophanes. University of Pennsylvania Press.
Stark, C. (2018). Lysistrata(s): Aristophanes and Spike Lee. Classical Receptions Journal, 3 (10). 249–274. https://doi.org/10.1093/crj/cly003
Sulprizio, Ch. (2007). Gender, space and warfare in the early plays of Aristophanes [Unpublished doctoral dissertation]. University of Southern California.
Taplin, O. (2003), Greek Tragedy in Action (2nd edn.). Routledge. (Original work published (1978).
Van Steen, G. A. H. (2000). Venom in Verse. Aristophanes in Modern Greece. Princeton University Press.
##submission.downloads##
Опубліковано
Номер
Розділ
Ліцензія
1. Дослідження, що публікуються у збірнику наукових праць, повинні бути виконані відповідно до чинного законодавства України та етичних норм. Основний обов’язок автора полягає в тому, щоб виконати таке дослідження, яке заслуговує на об’єктивне обговорення науковою спільнотою його значущості.
2. Автори повинні формулювати свої наукові спостереження у такий спосіб, щоб їхні результати могли бути підтверджені іншими вченими, без підробки отриманих висновків або маніпуляції ними.
3. Автори статей несуть відповідальність за зміст статей і за сам факт їх публікації.
4. Автор повинен цитувати ті публікації, які вплинули на сутність роботи, а також ті, які можуть швидко познайомити читача з попередніми роботами, важливими для розуміння цього дослідження. За винятком оглядів, слід мінімізувати цитування робіт, які не мають безпосереднього відношення до змісту дослідження. Автор зобов’язаний провести джерельний пошук, щоб знайти і процитувати оригінальні публікації, тісно пов’язані з цим матеріалом. Необхідно також коректно вказувати на джерела принципово важливих матеріалів, використаних у цій роботі, якщо вони не були отримані самим автором.
5. Автори повинні дотримуватися усіх чинних вимог щодо публікацій рукописів. Неприпустимим є плагіат та його удавання за оригінальну розвідку, а також подання до редакції раніше опублікованої статті. У випадках виявлення плагіату відповідальність несуть автори поданих матеріалів.
6. Співавторами статті мають бути ті особи, науковий внесок яких є вагомим у її зміст та які розділяють відповідальність за здобуті результати. Автор, який подає рукопис до друку, відповідає за те, щоб до списку співавторів були включені всі ті й лише ті особи, які відповідають критеріям авторства. У статті, написаної декількома авторами, той з авторів, хто подає до редакції контактні відомості, документи і листується з редакторами, бере на себе відповідальність за згоду інших авторів статті на її публікацію у збірнику.
7. Автори повинні повідомити редактора про будь-який потенційний конфлікт інтересів, на які могла б вплинути публікація результатів, що містяться у рукописі.
8. Автори повинні чітко вказати джерела всієї процитованої інформації, оформити посилання на наукові джерела відповідно до вимог ДСТУ ГОСТ 7.1:2006.
9. Редколегія має право відмовити у публікації статті за умов недотримання зазначених вимог.
10. Автор може висловити побажання не залучати деяких рецензентів до розгляду рукопису. Проте головний редактор може прийняти рішення залучити одного або декількох із цих рецензентів, якщо переконаний, що їх думки є важливими для неупередженого розгляду рукопису. Таке рішення може бути прийняте, наприклад, у тому випадку, коли є серйозні суперечності між цим рукописом і попередньою роботою потенційного рецензента.
11. Запобігання псевдонауковим публікаціям є відповідальністю кожного автора, головного редактора, рецензента, видавця й організації.