«SILENT ALL THESE YEARS» АБО ПОСТАВАННЯ У БУДЕННОСТІ: ТОРІ ЕЙМОС ТА ЇЇ ПОЕТИКА ПОВСЯКДЕННОГО

Автор(и)

  • Юліана Матасова кандидатка філологічних наук, доцентка Київського національного університету імені Тараса Шевченка, Ukraine https://orcid.org/0000-0002-4824-9513

DOI:

https://doi.org/10.32589/2411-3883.18.2021.246961

Ключові слова:

американська поезія, американська популярна музика, авторки- виконавиці, постмодернізм, фемінізм, поетика буденного, Торі Еймос

Анотація

Одним із визначальних культурних продуктів 1990-х років у царині західної популярної музики є пісня «Silent All These Years», створена американською авторкою-виконавицею Торі Еймос. З’являючись на початку десятиліття, текст стає етичним та естетичним втіленням актуальних на той момент чутливостей. Користаючись з ефективної співдії феміністських та постмодерністських стратегій, авторка мобілізує повсякдення, здійснюючи його інтелектуальну естетизацію. У фокусі уваги студії — способи «роботи» повсякденного на ліричному та музичному рівнях твору та вторська інтенція естетизації буденного. Важливою є взаємообумовленість матеріальних обставин створення пісні та її жанрової форми інді-балади, для якої визначальним стає іронічно-ігровий жест, котрий беззастережно підважує «героїчне». Гротесково-епатажним постає втілений «жіночий» досвід повсякдення, «жіночий» час загрожує поглинанням часу «прогресу», зазнають одомашнення елементи західного есхатологічного міфу й перепрочитується
архетипіка образу Русалоньки, урбаністичний щоденний словник прориває «високий» регістр. Інтенсифікаціяодноманітності, повторюваності та монотонності висвітлює й неіронічну потенцію вивільнення та осяння. Поетика повсякдення у Еймос, відтак, виявляється політично — в утвердженні непомітно-героїчного тривання/поставання у буденності на противагу одномоментній «непересічній» дії. Однією з надзвичайних можливостей такого поставання є можливість триваючого діалогічного, і завжди ризикованого, обміну.

Посилання

Boym, S. (2002). Obshchiye mesta: Mifologiya povsednevnoi zhizni. Moskva: NLO.

Schutz, A., & Luckmann, T. (2004). Struktury zhyttiesvitu (V. Kebuladze, Trans.). Kyiv: Ukrayinskiy Tsentr dukhovnoyi kultury.

Amos, T. (1992). Silent all these years. On Little earthquakes [CD]. Atlantic Records.

Amos, T., & Powers, A. (2005). Tori Amos: Piece by piece. London: Plexus.

Blanchot, M. (1987). Everyday speech (S. Hanson, Trans.). Yale French Studies, 73, 12-20. doi:10.2307/2930194.

Bloomfield, T. (1993). Resisting songs: Negative dialectics in pop. Popular Music, 12(1), 13-31. doi:10.1017/S0261143000005328.

Boak, S. (2015). Mother revolution: Representations of the maternal body in the work of Tori Amos. Popular Music, 34(2), 296-311. doi:10.1017/S026114301500029X.

Burns, L. (2000). Analytic methodologies for rock music: Harmonic and voice-leading strategies in Tori Amos’s Crucify. In W. Everett (Ed.). Expression in pop-rock music: A collection of critical and analytical essays (pp. 213-246). New York: Garland.

Burns, L. (2010). Vocal authority and listener engagement: Musical and narrative expressive strategies in the songs of female pop-rock artists, 1993-5. In M. Spicer & J. Covach (Eds.). Sounding out pop: Analytical essays in popular music (pp. 154-192). Ann Arbor: University of Michigan Press.

Burns, L., & Lafrance, M. (2002). Disruptive divas: Feminism, identity, and popular music. New York: Routledge.

Carson, M., Lewis, T., & Shaw S.M. (2004). Girls rock! Fifty years of women making music. Lexington: The University Press of Kentucky.

Cuddon, J.A. (1999). Ballad. In J.A. Cuddon & C.E. Preston. The Penguin dictionary of literary terms and literary theory (4th ed., pp. 71-75). London: Penguin.

Featherstone, M. (2007). Consumer culture and postmodernism (2nd ed.). Los Angeles: Sage.

Felski, R. (1989). Beyond feminist aesthetics: Feminist literature and social change. Cambridge: Harvard University Press.

Felski, R. (2000). The invention of everyday life. In Doing time: Feminist theory and postmodern culture (pp. 77-98). New York: New York University Press.

Heller, A. (1984). Everyday life (G.L. Campbell, Trans.). London: Routledge & Kegan Paul.

Highmore, B. (2002a). Everyday life and cultural theory: An introduction. London: Routledge.

Highmore, B. (2002b). Introduction: Questioning everyday life. In B. Highmore (Ed.). The everyday life reader (pp. 1-34). London: Routledge.

Hooper, G. (2012). A popular postmodern or a postmodern popular? International Review of the Aesthetics and Sociology of Music, 43(1), 187-207. doi:10.2307/41552767.

Huyssen, A. (1986). After the great divide: Modernism, mass culture, postmodernism. Bloomington: Indiana University Press.

Ingwersen, N., & Ingwersen, F. (1991). Splash! Six views of «The Little Mermaid»: A folktale / Disney approach [Corrected version]. Scandinavian Studies, 63(2), 149-152.

Kristeva, J. (1981). Women’s time (A. Jardine & H. Blake, Trans.). Signs, 7(1), 13-35. doi:10.1086/493855.

Lefebvre, H. (1987). The everyday and everydayness (C. Levich, Trans.). Yale French Studies, 73, 7-11. doi:10.2307/2930193.

Malawey, V. (2020). A blaze of light in every word: Analyzing the popular singing voice. Oxford: Oxford University Press.

Mayhew, E. (1999). Women in popular music and the construction of ‘authenticity’. Journal of Interdisciplinary Gender Studies, 4(1), 63-81.

Mayhew, E. (2001). The representation of the feminine, feminist and musical subject in popular music culture (Doctoral dissertation). University of Wollongong. Available from University of Wollongong Research Online.

McClary, S. (1991). Feminine endings: Music, gender, and sexuality. Minneapolis: University of Minnesota Press.

McClary, S. (2009). More pomo than thou: The status of cultural meanings in music. New Formations, 66, 28-36. doi:10.3898/newf.66.01.2009.

McDonald, C. (2016). Tori Amos as shaman. In K. Williams & J.A. Williams (Eds.) The Cambridge companion to the singer-songwriter (pp. 238-245). Cambridge: Cambridge University Press. Metzer, D. (2017). The ballad in American popular music: From Elvis to Beyoncé. Cambridge: Cambridge University Press.

Picardie, J. (1994, January 16). Kooky or what? London Independent: The Sunday Review Page. Retrieved from http://www.yessaid.com/int/1994-01-16_London_Independent.html.

Porter, J., Barlow, J., Johnson, G., Sams, E., & Temperley, N. (2001). Ballad. In S. Sadie & J. Tyrell (Eds.). The new Grove dictionary of music and musicians (2nd ed., Vol. 2, pp. 541-551). London: Macmillan.

Salvato, N. (2013). Cringe criticism: On embarrassment and Tori Amos. Critical Inquiry, 39(4), 676-702. doi:10.1086/671352.

She hit the big time with Cornflake Girl and Tori Amos has a kooky take on everything from fame to romance [Interview by F. Ryan]. (1998, May). She. Retrieved from http://www.yessaid.com/int/1998-05_She.html.

Tori Amos interview and live performance [Interview by D. Dye, Transcript]. (1992, May 18). World Café. Philadelphia, PA: WXPN.

Retrieved from http://www.yessaid.com/int/1992-05-18_World_Cafe_html.

Tori Amos’ track-by-track guide to Little earthquakes [Interview by R. Maril]. (2009, December 18). Rolling Stone. Retrieved from https://www.rollingstone.com/music/music-news/tori-amos-trackby-track-guide-to-little-earthquakes-188729/.

Weir, A. (2013). Home and identity: In memory of Iris Marion Young. In Identities and freedom: Feminist theory between power and connection (pp.45-61). Oxford: Oxford University Press.

Whiteley, S. (2000). Authenticity, truthfulness and community: Tori Amos, Courtney Love, P.J. Harvey and Björk. In Women and popular music: Sexuality, identity and subjectivity (pp. 196-213). London: Routledge.

Whiteley, S. (2009). Who are you? Research strategies of the unruly feminine. In D.B. Scott (Ed.) The Ashgate research companion to popular musicology (pp. 205-220). Farnham: Ashgate Publishing.

Williams, K., & Williams, J.A. (2016). Introduction. In K. Williams & J.A. Williams (Eds.). The Cambridge companion to the singer-ongwriter (pp.1-7). Cambridge: Cambridge University Press.

##submission.downloads##

Опубліковано

2021-12-13

Номер

Розділ

Статті