А PHENOMENOLOGY OF THE FRONT LINE IN LITHUANIAN CONTEMPORARY CULTURAL LANDSCAPE

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.32589/2411-3883.18.2021.246957

Ключові слова:

передова лінія фронту, Литва, Манергайм, гібридні війни, дискурс, ландшафт

Анотація

У полі литовських культурних та політичних медіа наразі формуються дискурси гібридних та культурних війн. Водночас, важливість одного з дискурсів зумовлена історичним концептом екзистенційного виживання та пов’язана з суттєвим феноменом передової лінії, фронту яка перебуває у постійному русі. Вона могла бути явищем останніх двох століть, пов’язаним з російською агресією та кризами східноєвропейських розподілів та присмерків Просвітництва, досвідом окупації, що потребує постійного усвідомлення потреби в обороні або опорі. Цей феномен також пронизує мислення та прозріння литовців у ХХІ столітті, що додає повсякденному життю не лише пандемійний вимір, а й наявність передової лінії гібридних та історичних війн. Це засвідчує низка кодів «дискурсу повсякдення» — лейтмотиви повернення та продовження історії. Перший пов’язаний з Січневим Повстанням (1863 року) та його ватажками, чиї останки, таємно поховані царським урядом, не так давно вийшли на світло через сковзання схилів гори Гедімінаса. Символ братерства литовських та польських християн щодо їхньої ідентичності та віри — код зламаного хреста – нагадує про значущість цього повстання. Другим істотним символом передової лінії фронту, глибоко закарбованим у свідомість литовців, стала лінія Манергайма, оборонна стратегія фінського фельдмаршала, який зупиняв наступ Радянської Росії. Вона розповідає про окупацію країн Прибалтики у 1940 р., про кращий на той момент варіант опору окупації, яка була катастрофічною для державності. Третій код виражає опір, парадигматичний контакт прибалтійської самості з мороком, і драматургію архетипів. Він є виразом процесу опору та прориву, коли догми радянської ідеології були відкинуті як анахронічні. Метою прориву також було «розчинення» передової лінії фронту на трансцендентний ландшафт, культурний феномен, що має силу та виміри «іншого простору». Нині значення передової лінії, що повертається (четвертий код) має те саме значення — захист державності від Росії, яка у ХХІ- му столітті привернула увагу через напади на Грузію та Україну, окупацію Криму та війну у Донбасі. Литовські президенти, політики, журналісти, кінорежисери та письменники реагують на цю ситуацію своїми творами (Д.Грібаускайте, Г. Науседа, В. Адамкус, В. Ландсбергіс, Е. Якідайтіс, Й. Огман, В. та Й. Вальнусайтіс, Д. Панцеровас, Р. Богданас). Ця передова лінія фронту продовжує боротьбу бійців опору — партизан (A.Крауяліс), включно з тими, кого визнали очільниками Литви (Й. Жемайтіс–Витаутас, A. Раманаускас–Ванагас) за відновлення литовської державності, консолідацію та підтримку інших народів, що стали жертвами російської агресії. Слід зауважити, що ця атака у формі інформаційної гібридної війни відбувається і сьогодні, намагаючись зв’язати опір Литви окупації з глобальною катастрофою Голокосту. Починаючи з «Зимової війни» (1939–1940), «війни після війни» у литовських лісах (1944–1953) до україно-російської війни (2014 і далі) феномен передової лінії фронту й особливо лінії Манергайма – це явища, глибоко вкорінені у свідомість литовців. Вони находять вираз мовами різних мистецтв, пробуджуючи об’ємність бачення, безкінечність, крах залізних та духовних мурів, вічність життєво-важливих кліток мінімалізму та семантичних кодів трансцендентального ландшафту у кінематографі та літературі, велич прибалтійської глибини мінімалізму (A. Пярт, Б.Кутавічюс) в музиці.

Посилання

Bogdanas Ramūnas. (2020). Juodas sniegas, audonas dangus. Baltos Lankos.

Jung, A. C. G. (2015). Archetipai ir kolektyvinė pasąmonė = Die Archetypen und das kollektive Unbewußte. Éditeur: Vilnius Margi Raštai.

Landsbergis Vytautas. Ukrainos Golgota [Ukrainian Landsbergytė]. Vilnius: Tėvynės sąjunga, 2014, p.287.

Landsbergytė-Becher, J. (2020). Baltiškasis fenomenas vargonų garsavaizdžiuose [The Baltic Phenomenon in Organ Soundscapes]. (p. 350). Vilnius: Lietuvos kultūros tyrimų institutas.

Lithuanian 21st-century composition school. Ričardas Kabelis and Pupils.: Vol. (2cd Set QR Codes Texts., p. 42). (2020). Vilnius: Lithuania Music and Theater Academy, Lithuanian Music Information Center.

Mannerheim, C. G. E. (2012). Žmogus, įveikęs Rusiją. Legendinio maršalo atsiminimai. (p. 656). Vilnius: Briedis.

Pancerovas, D. (2017). Kiborgų žeme. Alma Littera.

Aldona Prašmantaitė, & Lietuvos Istorijos Institutas. (2019). Perlaužto kryžiaus kodas : Lietuviški 1862 metų plakatai : šaltinio publikacija = The code of the Broken Cross: Lithuanian posters from 1862. Data publication (p. 150). Vilnius Lietuvos Istorijos Institutas.

Sabaliauskaitė K. (2017). Silva Rerum II : romanas (p. 294). Baltos Lankos.

Stančikas D. (2020). Kūju per Lietuvos istoriją (p.244). Valstybingumo Studijų Centras.

Stonys, A. (2020). (a) Peizažas ir laikas.[Landscape and Time] Kinas 2020/4 (355), (pp. 35–51).

Stonys, A. (2020). (b) Peizažas lietuvių autorinės dokumentikos kine: konstravimas, reikšmė, kaita. [Landscape in Lithuanian ocumentary Cinematography: Construction, Meaning, Change]. Vilnius: Lietuvos muzikos ir teatro akademija. Meno doktorantūros projektas.

ŠeiniusI. J. (2017). Raudonasis tvanas : [Pratarme Stepo Zobarsko.]. (p. 267). Vilnius: Briedis.

Šerelytė, R. (2020). Per rūdijančią naktį [Through a Rust Night]. (p. 206). Vilnius: Alma litera.

Terleckas V. (2014). The tragic pages of lithuanian history : 1940-1953. Petro Ofsetas.

Valiušaitis, V. (2018). Ponia iš Venecijos tavernos arba «Mūsiškiai« ir kiti prašalaičiai savoje istorijoje [A Lady from a Venetian Tavern. «Our People» and Other Passersby In Their Very Own History]. (p.452). Vilnius: Žara.

##submission.downloads##

Опубліковано

2021-12-13

Номер

Розділ

Статті