ТАНЕЦЬ ЯК МАРКЕР ПОЧАТКУ Й ЗАВЕРШЕННЯ ПРИРОДНОГО ЦИКЛУ В РОМАНАХ ФЕНТЕЗІ ТЕРРІ ПРАТЧЕТТА

Автор(и)

  • Євгенія Канчура кандидатка філологічних наук, доцентка кафедри теоретичної та прикладної лінгвістики Державного університету «Житомирська політехніка», Ukraine https://orcid.org/0000-0003-1232-1920

DOI:

https://doi.org/10.32589/2411-3883.18.2021.246837

Ключові слова:

фентезі доби постмодернізму, фольклор, зміна природних циклів, танець «Моріс», танець зі Смертю, хореографічний екфразис, Террі Пратчетт

Анотація

На тлі помітної тенденції популярної культури до нівелювання сакрального значення ритуальних дій, прагнення Террі Пратчетта віднайти архетипові початки міфологічної свідомості у фольклорі дозволяє відновити зв’язок таких дій зі світоглядними основами сучасності та здійснити ресакралізацію повсякденного. Елементи міфологічної свідомості, оприявнені в ритуальних дійствах, властивих модерному функціонуванню англійського фольклору, відіграють змістову та композиційну роль в романах Террі Пратчетта «Жнець» (1991), «Пані та Панове» (1992) та «Зимовий коваль» (2006). Танець «Морріс», що традиційно віщує початок літа, врівноважується, за задумом письменника, таким, що зазначає початок зими, маркуючи зміну природних циклів. Таке маркування набуває функції сакрального акту діалогу людини й світу, який вириває людину з потоку повсякденності та фіналізує її рутинну землеробську чи скотарську працю. Розвідка містить аналіз художніх засобів зображення ритуального танцю «Морріс» як маркеру зміни природних циклів та ознаки встановлення контакту людини з природними силами, закріпленого в наративі та втіленого у рухомій формі танцю. Розваги на обжинках перетворюються у танок дівчини зі Смертю, що переводить процес збору та збереження врожаю у площину сакрального. Мотив танку зі Смертю розвивається в одній композиційній площині з мотивом танцю «Морріс», як елемент наративу про природний баланс життя і смерті, родючості та врожаю, про рух всесвіту, заснований на рушійній силі кохання. В статті розглянути композиційні елементи танцювального (хореографічного) екфразису, виділені значущі елементи такого опису, окреслені маркери сакрального й повсякденного, властиві ритуальному танцю в романах Пратчетта. Проведене дослідження дозволяє визначити роль танцю в художній системі письменника як маркера переходу зі одного стану в інший та зміни природних циклів.

Посилання

Bestiuk, І. (2008). Miforytualna semantyka arkanuv ukrainskii literaturi khkh stolittia [Mytho-ritual semantics of «Arkan» dance in Ukrainian literature of 20th century]. Visnyk Lviv University. Seria Philology. 2008. Is. 44. Pt. 2. 339–345.

Bestiuk, І. (2006). Motyv tantsiu yak rytual perekhodu («Lisova pisnia» Lesi Ukrainky)[ Dance motif as a ritual of transition ( «Forest Song» by Lesya Ukrainka)]. Lesya Ukrainka and modernity: Collection of scientific works V.3. Lutsk: Volynska oblasna drukarnia. 24–37.

Bestiuk, І. (2005). Motyv tantsiu yak rytual perekhodu («Tini zabutykh predkiv» M.Kotsiubynskoho).[Dance motif as a ritual of transition («Shadows of Forgotten Ancestors» by M.Kotsyubynsky).] Current problems of modern philology. Literary Studies. Collection of scientific works. Issue XV. Rivne: Perspective, 28–38.

Kanchura, Ye. О. (2012). Niveliuvannia binarnykh opozytsii u fentezi doby postmodernizmu (na prykladi romaniv Terri Pretchetta) [Leveling of Binary Oppositions in Postmodern Fantasy (on Terry Pratchett’s Discworld novels)]. Visnyk Lviv University. Seria: Foreighn Languages. 20 (1). 145–152.

Kanchura, Ye. О. (2012). Modeliuvannia tekstualizovanoho svitu v romanakh-fentezi Terri Pretchetta [Modeling of textualized world in the fantasy novels by Terry Pratchett]. (PhD Thesis) Kyivskyi natsionalnyi linhvistychnyi universytet. Kyiv, 144–157.

Caillois, R. (2003). L’omme et le sacre. Kyiv: Vakler.

Melnyk, D. (2016). Totentants yak zhanr serednovichnoi nimetskoi literatury. [Totentanz as a genre of medieval German literature]. Perezhyttia: naukovyi zbirnyk na poshanu pamiati Halyny Rubanovoi. Lviv : Ukrainska akademiia drukarstva. 81–91.

Melnyk, О. (2008). Topos tantsiu u prozi Mykhaila Yatskova: modernistska transformatsiia literaturnosti [The dance topos in Mikhail Yatskov’s prose: the modernist transformation of literature]. Visnyk Lviv University. Seria Philology. Is. 44. Pt. 1. 189–199.

Udyanskaya, I.F. (2006). Tanets kak predmet izobrazhenyia v literature russkoho modernizma [Dance as an image in Russian modernist literature] (PhD Thesis synopsis) Moskovskyi gosudarstvennyi unyversytet im. M. V. Lomonosova. Moskva.

Barrett, R. W. (2017). Ripples in the World: Morris Dancing in Terry Pratchett’s Discworld Series. Retrieved from ttps://experts.illinois.edu/en/activities/ripples-in-the-world-morris-dancing-in-terrypratchetts-discworld.

Beltane Border Morris. (2021). Retrieved from https://www.beltaneborder.co.uk.

Dailykos.(2013) SFBSD – The Morris, and its role in literature. Retrieved from https://www.dailykos. com/stories/2013/10/18/1241438/-SFBSD-The-Morris-and-its-role-in-literature.

Gilchrist, A. G. (1941)»Death and the Lady» in English Balladry. Journal of the English Folk Dance and Song Society, Vol. 4, No. 2 pp. 37-48.

Hanes S. (2004). Death and the Maiden. Terry Pratchett: Guilty of Literature (P. 171–193). Baltimore: Old Earth Books.

Heaney, M. (2004). The earliest reference to the Morris dance?. Folk Music Journal. 8(4) р.513-515.

Forrest, J. (2000). The History of Morris Dancing 1458-1750. London : James Clarke & Co Ltd.

Latham-Jones, C. (2015). Dark Morris. Retrieved from https://grumpyoldwitchcraft.com/tag/dark-morris/;

Lexico. (2021) Oxford English and Spanish Dictionary, Synonyms, and Spanish to English Translator. Retrieved from https://www.lexico.com/definition/flit.

Morris Dancing Wiki. Morris references and appearances. Retrieved from https://morrisdancing.fandom. com/wiki/Morris_references_and_appearances.

Pratchett, T. (2000) Imaginary worlds, real stories. Folklore (London, England) v. 111 no2 p. 159-168 https://doi.org/10.1080/00155870020004585.

Pratchett, T. (2002а). Lords and Ladies. New York : Harper Torch,

Pratchett, T. (1991) Reaper Man. New York : Penguin Books.

Pratchett, T. (2006) Wintersmith. New York : Harper Collins Publishers.

Pratchett, T. (2002b) Witches Abroad. New York : Harper Torch.

Pratchett, T., Simpson, J. (2009). The Folklore of Diskworld. London: Corgi Books.

Smith, M. M. (1920). Dancing through English Literature. The English Journal. Vol. 9, No. 6 pp. 305-317.

Stanfield, N. (2008). Rough Music, Rough Dance, Rough Play: Misrule and Morris Dance. (Doctor of Philosophy Thesis) The University of BritishColumbia. Vancouver

The Witchmen. (2021). The Other Morris. Retrieved from http://witchmen.com/dances.html

##submission.downloads##

Опубліковано

2021-12-13

Номер

Розділ

Статті