НАБІДИ І МАКС ВОЛОШИН: МОДЕЛІ ГРИ

Автор(и)

  • Леся Генералюк докторка філологічних наук, старша наукова співробітниця відділу теорії літератури Інституту літератури ім. Т. Г. Шевченка НАН України, Україна https://orcid.org/0000-0002-5095-5943

DOI:

https://doi.org/10.32589/2411-3883.18.2021.246753

Ключові слова:

група Набі, Максиміліан Волошин, французька культура, символізм, Art nouveau, спіритуалістична модель гри, імпровізаційна модель гри

Анотація

У статті проведено паралелі між варіантами гри-драматургії та формами саморепрезентації групи Набі й «парижанина» Максиміліана Волошина. У річищі театральної утопії кінця ХІХ – початку ХХ ст. вони застосували органічні в естетиці символізму концепти гри, спектаклю, художнього перетворення реальності, користувалися стилістикою символізму в побуті й життєтворчості. Але, хоча усім притаманна посилена увага до синтезу релігій, містицизму, трансхронологічних екскурсів, їхні моделі життєтворчості, власне як і самореалізація, мають низку відмінностей у способах об’єктивації духовного. Піднесена драматургія набідів – «Мова Набі», створена П. Серюзьє, атрибутика, одяг у вигляді фелоні, щотижневі ритуали у Храмі Набі на бульварі Монпарнас, 25 – виказує їх прихильність до спіритуалістичної моделі гри. А напівжартівлива атмосфера «Ордену Обормотів» у домі Волошина в Коктебелі, розіграші та містифікації господаря тяжіють радше до сміхової культури. Волошин спирався на рецепцію мистецтва як гри й життя як мистецтва – заново твореного світу en variante locale художником, заклинателем речей. Вкупі з братством, яке виникало у його домі стихійно щоліта і формувало свої закони й ритуали, поет реалізував імпровізаційну модель гри, близьку до ігор дитячих. На відміну від патетики набідів-«пророків» волошинська гра була фрондерством щодо соціуму й тодішньої (1905-1924 рр.) російської реальності. Якщо театр набідів у проявах Art nouveau реалізував їх мету естетизувати простір, то волошинська гра, яка стала стилем його життя, вела до створення нової людини й нових стосунків. Вона сприяла не тільки творчому розвитку її учасників, але й порятунку життів під час більшовицького терору й голоду. Пізнього Волошина, з його аналізом цивілізації каїнітів та історіософською концепцією Росії, суголосного сучасним оцінкам геополітичних реалій, можна позиціонувати як провидця, котрий передбачив хід подій на століття вперед.

Посилання

Gurmon, R. (2013). Kniga masok. Moskva: Vodoley.

Kryuchkova, V. (1984). Simvolizm v izobrazitel’nom iskusstve: Frantsiya i Bel’giya, 1870–1900. Moskva: Izobrazitel’noye iskusstvo.

Kupchenko, V. (2007). Tvorchestvo i dni Maksimiliana Voloshina: letopis’ zhizni i tvorchestva. Sankt-Peterburg: Aleteyya.

Mandel’shtam, O. (1925). Shum vremeni - Chto yest’ Istina? https://istina.russian-albion. com/ru/chto-est-istina--57-iyun-2019/djulian-barns-shum-vremeni

Vospominaniya o Maksimiliane Voloshine. (1990). Moskva: Sovetskiy pisatel’.

Merlo-Ponti, M. (1992), Oko i dukh (s. 64) Moskva: Iskusstvo.

Richard, L. (1998). Epokha simvolizma. Entsiklopediya simvolizma: Zhivopis’, grafika i skul’ptura. Literatura. Muzyka. Moskva: Respublika.

Shure, E. (2000), Velikiye posvyashchennyye. Issledovaniye taynoy istorii religiy. Moskva: Sfera.

Svas’yan, K. (2017), M.A. Voloshin: Pro et Contra, Antologiya TSSO.

Voloshin, M. (1988), Liki tvorchestva. Leningrad: Nauka.

Voloshin, M. Stikhi. Stat’i. Vospominaniya sovremennikov. Moskva: Pravda.

Voloshin, M. (n.d.), Sobraniye sochineniy. Moskva: Ellis Lak.

Voloshin, M. (n.d.). Sobraniye sochineniy. Vol. 11: Perepiska s Margaritoy Sabashnikovoy. Kniga pervaya. 1903–1905. Moskva: Ellis Lak.

##submission.downloads##

Опубліковано

2021-12-13

Номер

Розділ

Статті