ГАСТРОНОМІЧНИЙ КОД ЯК ЕЛЕМЕНТ ПОЕТИКИ ПОВСЯКДЕННЯ У ДРАМАТУРГІЧНОМУ ТЕКСТІ («ТРИ СЕСТРИ» А.П.ЧЕХОВА ТА «ЗЛОЧИНИ СЕРЦЯ» Б. ГЕНЛІ)

Автор(и)

  • Наталія Висоцька докторка філологічних наук, професорка, професорка кафедри теорії та історії світової літератури імені проф. В. І. Фесенко Київського національного лінгвістичного університету, Ukraine https://orcid.org/0000-0002-2841-311X

DOI:

https://doi.org/10.32589/2411-3883.18.2021.246729

Ключові слова:

А.П.Чехов, Б.Генлі, драма, трагікомічність, гастрономічний дискурс, аліментарні практики, повсякдення, пошлість, спільна трапеза

Анотація

У статті аналізуються функції гастрономічного дискурсу у п’єсах «Три сестри» А.П.Чехова та «Злочини серця» Б.Генлі. На підставі встановленої наступності між ними розглядаються подібності та відмінності у використанні драматургами харчової образності з метою досягнення своїх художніх цілей. Доцільним видався розгляд аліментарних практик у рамках студій повсякдення, які завдяки антропологічному повороту перебувають на авансцені гуманітарних досліджень. У поєднанні з семіотичним підходом, така перспектива дозволила побачити, що цей код виконує у п’єсах низку функцій. По-перше, він сприяє створенню ілюзії «щоденного життя», ключової для «нової драми». Далі, згідно з геоісторичними чинниками, у Чехова їжа часто використана для демонстрування бездуховного матеріалізму сучасного житті, тоді як Генлі у відповідності до феміністичної ідеології презентує її як гротескний замінник автентичних людських взаємин. Попри істотні відмінності, наголос на аліментарних
практиках в обох творах слугує для реалізації значного драматичного потенціалу повсякдення.

Посилання

Waldenfels B. Povsednevnost kak plavil`nyi tigel ratsional`nosti [Everydayness as a Crucible of Rationality. SOCIOLOGOS. M., 1991. pp .39-50 (in Russian).

Vototyntseva К..Poetika povsednevnosti v aspekte deistvitelnosti geroya» [Poetics of veryday life in the perspective of characters’ reality]. Kritika i semiotika [Criticism and Semiotics] Issue 14. М., 2010. pp. 276-292 (in Russian).

Chekhov А.P. Try sestry Web. Available at: https://www.ukrlib.com.uaworldprintit.php?tid=8141 (in Ukrainian)

Chekhov А.P. Polnoye sobraniye sochineniy i pisem: V 30 t. Pis`ma: V 12 t. [Complete Works and Letters in 30 vol. Letters: 12 vol.]. Т.2. Pis`ma, 1887— sentiabr 1888 [Vol. 2 Letters. 1887 – September 1888]. М,. 1975, 587 p. (in Russian)

Barthes R. Toward a Psychosociology of Contemporary Food Consumption. In Food and Culture: A Reader. Routledge, 1997. Web. Available at sustainablefooditaly/files/2016/07/rolandbarthes.pdf

Braudel F. Civilization and Capitalism (15th-18th Century). V. 1. The Structures of Everyday Life: The Limits of the Possible. Trans. Siân Reynolds. Berkley & LA, 1992, 623 p.

Berkowitz G. American Drama of the Twentieth Century. L., 1992, 300 p.

Burns, G. Review of Crimes of the Heart». Web. 12 Aug. 2007. Available at: myvanwy.tripod.com/companies/wtf/crimesoftheheart.html

Certeau M. de. The Practice of Everyday Life. Berkeley & LA, 1984, 256 p.

Chernin K. The Obsession: Reflections on the Tyranny of Slenderness. N.Y, 1981, 210 p.

Eckert A., Jones A. Historical Writing about Everyday Life. Journal of African Cultural Studies. Vol. 15, No. 1 (Jun., 2002), pp..5-16.

Esslin M. The Theatre of the Absurd. 3d ed. L, 2001, 480 p.

Foster V. After Chekhov: The Three Sisters of Beth Henley, Wendy Wasserstein, Timberlake Wertenbaker, and Blake Morrison, Comparative Drama. Vol. 47. No. 4 (Winter 2013), pp. 451-472.

Gagen J. «Most Resembling Unlikeness, and Most Unlike Resemblance»: Beth Henley’s Crimes of the Heart and Chekhov’s Three Sisters». Studies in American Drama. 1945-Present. Vol.4. 1989, pp.119-128.

Gilman R. Chekhov’s Plays: An Opening into Eternity. N.H., 1997, 288 p.

Hargrove N. The Tragicomic Vision of Beth Henley’s Drama. Southern Quarterly 2, No.4 (Summer 1984), pp. 54-70.

Henley, B. Crimes of the Heart. Web. Available at: gcit. enschool.org/ourpages/auto/2017/8/29/68699230/Crimes-of-the-Heart-script.pdf

Henley B. I Go with What I’m Feeling. Time. 8 February, 1982, p.80.

Jackson E. Food and Transformation: Imagery and Symbolism of Eating. Toronto, 1996, 128 p.

Karpinsky J. The Ghosts of Chekhov’s Three Sisters Haunt Beth Henley’s Crimes of the Heart. In Modern American Drama: The Female Canon. Teaneck, N.J., 1990, pp. 229-245.

Lefebvre H. The Everyday and Everydayness. Trans. C.Levich. Yale French Studies. No. 73, Everyday Life (1987), pp. 7-11.

McVay G. Chekhov’s «Three Sisters». Bristol. 1995, 128 p.

Montanari M. Food is Culture (Arts and Traditions of the Table: Perspectives on Culinary History). Transl. A.Sonnenfeld. N.Y., 2006, 168 p.

Roth G. When Food Is Love: Exploring the Relationship between Eating and Intimacy. N.Y., 1991, 205 p.

Williams T. Memoirs. N.Y., 1975, 368 p.

##submission.downloads##

Опубліковано

2021-12-13

Номер

Розділ

Статті