«ЙОКНАПАТОФА» ВАЛЕРІЯ ШЕВЧУКА ТА ВОЛОДИМИРА ДРОЗДА ЯК ТОПОС «ВТРАЧЕНОГО РАЮ»: МОДЕЛЮВАННЯ «МАЛОЇ БАТЬКІВЩИНИ»

Автор(и)

  • Людмила Броніславівна ТАРНАШИНСЬКА Інститут літератури імені Т.Г. Шевченка НАН України http://orcid.org/0000-0003-2540-2658

DOI:

https://doi.org/10.32589/2411-3883.17.2020.221843

Ключові слова:

Йокнапатофа, «втрачений рай», топоси, житомирський текст, поліський текст, ідентичність

Анотація

У центрі уваги дослідниці – наративи «малої батьківщини» (з проекціями на світову літературу) українських письменників-шістдесятників: житомирський текст Валерія Шевчука та поліський текст Володимира Дрозда – з їхніми топосами, геоментальними моделями, проекціями на «образи свідомості». Йдеться про художню топографію топосів метафоричного наповнення «землі обітованої», «Кастальського джерела», «втраченого раю» (через розгортання вектору сім’я/родина – оселя/дім – вулиця/юрба – околиця/передмістя/місто, дорога, ключовим у якому є топос дому), які вибудовують модель сприйняття світу й себе у цьому світі. У фокусі дослідження – художня репрезентація національної ідентичності у її регіональних варіантах як локальної автентичності, спроектованої на візію «великої України» (колективна та індивідуальна ідентичність
у її соціокультурних виявах). Це дає можливість дослідити етно-національні текстові проекції ідентичностей у художньому дискурсі. Простежено, як із допомогою поетики локального простору цим прозаїкам вдалося художньо відтворити візію України у її розмаїтих часопросторових векторах, спроектувати «колективний портрет» української людини з її самобутньою ідентичністю.

Біографія автора

Людмила Броніславівна ТАРНАШИНСЬКА, Інститут літератури імені Т.Г. Шевченка НАН України

Доктор філологічних наук, професорка, провідний науковий співробітник Відділу української літератури ХХ ст. та сучасного літературного процесу

Посилання

Antofijchuk V. Yevanhel’s’ki obrazy v ukrains’kij

literaturi KhKh stolittia: Monohrafiia/Volodymyr

Antofijchuk. Chernivtsi: Ruta, 2001. – 335 s. (in

Ukrainian).

Horodniuk N. Znaky neobarokovoi kul’tury Valeriia

Shevchuka: Komparatyvni aspekty»/Natalia Horodniuk.

Kyiv: Tvim inter, 2006. – 216 s. (in Ukrainian).

Drozd V. Maslyny. Istoriia odniiei dushi/Volodymyr

Drozd//Vitchyzna. – 1967. – №2. – S. 72-105. (in

Ukrainian).

Yl’yn V. V. Fylosofskaia antropolohyia: uchebnoe

posobye / V. V. Yl’yn. – M.: KDU, 2006. – 232 s. (in

Russian).

Zhulyns’kyj M. Na samotyni z Bohom/Mykola

Zhulyns’kyj// Volodymyr Drozd. Lystia zemli.

Knyha I. Uporiadnyk Iryna Zhylenko/Biblioteka

Shevchenkivs’koho Komitetu. – K.: Vydavnychyj

dim «Kyievo-Mohylians’ka akademiia», 2009. – S.

-35. (in Ukrainian).

Kuzyn Y. Masky sub’ekta: Stratehyy sotsyal’noj ydentyfykatsyy/

Y. V. Kuzyn. – SPb: Yzd-vo Sankt-Peterburhskoho

unyversyteta, 2004. – 310 s. (in Ukrainian).

Minakov M. A. Istoriia poniattia dosvidu //

Mykhajlo Minakov. – K.: PARAPAN, 2007. – 380

s. (in Ukrainian).

Tarnashyns’ka L. Khudozhnia halaktyka Valeriia

Shevchuka. Postat’ suchasnoho ukrains’koho

pys’mennyka na tli zakhidnoievropejs’koi literatury

/ Liudmyla Tarnashyns’ka. – K.: Vyd-vo im. Oleny

Telihy, 2001. – 224 s. (in Ukrainian).

##submission.downloads##

Номер

Розділ

Статті