ТІЛО ВЛАДИ І ВЛАДА ТІЛА («МІСТЕРІЯ СТРАСТЕЙ» СЕЙРИ РУЛ)

Автор(и)

  • Natalia Vysotska Київський національний лінгвістичний університет, Україна

DOI:

https://doi.org/10.32589/2411-3883.16.2019.187449

Ключові слова:

драматургія, Сейра Рул, «Містерія страстей», тілесний код, тіло сакральне та профанне, два тіла короля, «новий історизм»

Анотація

У статті розглядається використання дискурсу тілесності в циклі п’єс «Містерія страстей» (2010) сучасної американської драматургині Сейри Рул. Кожна з частин трилогії презентує епізод постановки великодньої містерії про смерть та воскресіння Христа у конкретному часопросторі (ренесансна Англія, гітлерівська Німеччина, рейганівські США). Продемонстровано, що, обравши ідейним ядром твору типово американське, на думку авторки, переплетення політики, релігійності та театральності, Рул значною мірою реалізує свою художню мету за допомогою тілесного коду. У ході аналізу виявлено стирання кордонів між тілом сакральним та профанним, що, з одного боку, суголосне з постмодерністськими мистецькими принципами, а з другого, продовжує давню знижувально-ігрову традицію західної культури. Рул також використовує у гротесково-карикатурному регістрі відомі метафоричні топоси двох тіл можновладця та ідентичності тіл правителя і держави для зображення ворожості влади в особі її впізнаваних «ікон» (Єлизавета І, А. Гітлер, Р.Рейган) фізичному та духовному буттю людини у світі. Прийом «п’єса у п’єсі», помножений на театральну специфіку присутності на сцені матеріальних тіл акторів, забезпечує твору багатовимірність соматичного коду.

Біографія автора

Natalia Vysotska, Київський національний лінгвістичний університет

доктор філологічних наук, професор, професорка кафедри теорії та історії світової літератури
імені проф. В. І. Фесенко,
Київський національний лінгвістичний університет

Посилання

Аndreev М. А. Srednevekovaya evropeyskaya drama. Proiskhozhdeniye i stanovleniye (X-XIII vv.) [Medieval European Drama. Origins and Development (10th-13th cc.) ]. Мoscow, 1989, 215 p. (in Russian).

Baudrillard J. Symvolichnyi obmin i smert’ [Symbolic Exchange and Death]. L’viv, 2004, 376 p. (in Ukrainian).

Vasyliev Ye.M. Suchasna dramaturgiia: zhanrovi transformatsii, modyfikatsii, novatsii [Contemporary Drama: Genre Transformations, Modifications, Innovations]. Luts’k, 2017, 532 p. (in Ukrainian).

Gritsanov А. А. Telo [Body] In: Postmodernism. Encyclopedia. Minsk, 2001, pp. 826-830 (in Russian).

Klekovkin О.Yu. Sakral’nyi teatr: Heneza. Forma. Poetyka [Sacred Theater: Genesis. Form. Poetics]. Kyiv, 2002, 270 p. (in Ukrainian).

Pavis P. Slovnyk teatru [Dictionary of Theater]. L’viv, 2006, 640 p. (in Ukrainian)

Semenitskaya О, Sinitskays А. Misterial’nost’ [Mysteriality]. Myrhorod. Supplement 2 (2016). Slovar’ sovremennoy dramaturgii, Lausanne-Siedlce, pp. 105-109. (in Russian).

Shalahinov B.B. Karnaval i misteriya: rozdumy pro istorychni doli dvokh metaform yevropeys’koho mystetstva [Carnival and Mystery: Meditations on Historical Fates of Two Metaforms of European Art. Vsesvit, 2011, no. 3-4, pp. 249-255. Available at: http://www.vsesvit-journal.com/old/content/view/866/41/ (accessed 15 March 2019). (in Ukrainian).

Arendt H. The Human Condition. Chicago, 1998, 370 p.

Axton M. The Queen's Two Bodies: Drama and the Elizabethan Succession. Royal Historical Society Studies in History, 1977. No. 5, 176 p.

Carr W. Hitler: A Study in Personality and Politics. N.Y., 1979, 200 p.

Dobson M., Watson N. England’s Elizabeth. An Afterlife in Fame and Fantasy. Oxford, 2002, 348 p.

Davis M., Dulicai D., Viczian I. Hitler's Movement Signature. TDR 36, No 2, 1992. pp. 152-172.

Kantorowicz E. The King's Two Bodies: A Study in Medieval Political Theology. Princeton, NJ, 1957, 568 p.

Mancewicz A. Passion, Morality, and Thesis: Dramatic Genres in Edward Bond’s Passion. Studies in English Drama and Poetry. Łódż, 2007, pp.209-218.

Montrose L. A. “Shaping Fantasies”: Figurations of Gender and Power in Elizabethan Culture . In: Representing English Renaissance. Berkeley – L.A. – L , 1988, pp.31-64.

Mullaney St. The Place of the Stage: License, Play, and Power in Renaissance England. Chicago, 1988, 178 p.

Musolff A. Political Metaphor Analysis: Discourse and Scenarios. L., 2016, 208 p.

Orwell G. Review of Mein Kampf by Adolf Hitler. March 1940 Available at: https://carnegiecouncil-media.storage.googleapis.com/files/v18_i007-008_a010.pdf (accessed 15 March 2019).

Reed St. Cathedral of Light: The Nuremberg Party Rallies, Wagner, and The Theatricality of Hitler and the Nazi Party. HOHONU. University of Hawai‘i at Hilo, 2015, Vol. 13, pp. 74-80.

Ruhl S. Passion Play. N.Y., 2010, 262 p.

Shapiro J. Rival Playwrights: Marlowe, Jonson, Shakespeare. N. Y., 203 р.

Shapiro J. Oberammergau. The Troubling Story of the World's Most Famous Passion Play. N.Y., 2001, 272 p.

Tindemans K. Theatricality as a Political Paradigm (Theatre and Drama as Epistemological and Analytical Tools in Political Theory) Available at: https://ecpr.eu/Events/PaperDetails.aspx?PaperID=9457&EventID=1 (accessed 15 March 2019).

##submission.downloads##