«УЛІССІВ» МОТИВ ТІЛЕСНОСТІ У «МЬОРФІ» С. БЕККЕТА І «ТИХ, ХТО ОСПІВУЮТЬ ЛАЗАРЯ...» Ф. О’БРАЙЄНА

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.32589/2411-3883.16.2019.187447

Ключові слова:

Джеймс Джойс, карнавальність, метемпсихоз, пуповина, Семюел Беккет, серце, тіло, Фленн О’Брайєн

Анотація

Мотив тілесності по-різному проявляється у романах. При цьому С. Беккет і Ф. О’Брайєн переймають карнавальну тілесність «Уліссу» Дж. Джойса. В «Уліссі», який автор називав «епосом людського тіла», мотив тілесності має сюжетотвірну функцію: внутрішнє психічне життя головних героїв виражається через тіло. У романі «Мьорфі» мотив тілесності переломлюється крізь світоглядну позицію головного героя, згідно якої буття розуму і духу обтяжене тілом. Зрештою, Мьорфі підкорює тілесне буття розуму, поринає туди, де люди поглинуті своїм внутрішнім світом і байдужі до тіла, – у лікарню для душевнохворих. В романі «Ті, хто оспівують Лазаря...» мотив тілесності представлений через карнавальні категорії верху/низу, гротескні образи, зниження і пародію, якими пронизаний увесь твір. Ф. О’Брайєн наслідує карнавальність «уліссового» епізоду «Цірцея», і в його «Ті, хто оспівують Лазаря...» карнавальність вже тотальна, всеосяжна, розгалужена і стає не тільки формою і змістом роману, але і його ідейним та світоглядним центром.

Біографія автора

Yelyzaveta Vasyliuk, Харківський національний університет імені В. Н. Каразіна

аспірантка кафедри історії зарубіжної літератури і класичної філології, філологічний
факультет, Харківський національний університет імені В. Н. Каразіна

Посилання

Verbytska O. V. Tilo iak tekst: semiotyka postmodernistychnoho rozuminnia. [Body as Text: Semiotics of Postmodernistic Interpretation]. Visnyk Lvivskoho universytetu imeni Ivana Franka, 2009, Issue. 12, P. 85-91. (in Ukrainian).

Joyce J. Uliss. [Ulysses]. Kyiv, Vydavnytstvo Zhupanskoho, 2015, 733 p. (in Ukrainian).

Entsyklopediia postmodernizmu. [Encyclopaedia of Postmodernism]. Kyiv, Vydavnytstvo Solomiï Pavlychko «Osnovy», 2003, 503 p. (in Ukrainian).

Mailz na Gapalin (Brian OʼNuallan). Poiushchie Lazaria, ili Na redkost' bednye liudi: Skvernyi rasskaz o durnykh vremenakh. [An Béal Bocht]. SPb.: Simpozium, 2003, 176 p. (in Russian)

Meditsinskaia terminologiia na piati iazykakh. [Medical Terminology in Five Languages]. Sofiia: Gosudarstvennoe izdatel'stvo «Meditsina i fizkul'tura», 1969, 1029 p. (in Russian)

Nabokov V. Lektsii po zarubezhnoi literature. [Lectures on Foreign Literature]. Moscow, Izdatel'stvo Nezavisimaia gazeta, 1998, 512 p. (in Russian).

Podoroga V. Fenomenologiia tela. [Phenomenology of Body], Moscow, Ad Marginem, 1995, 339 p. (in Russian).

Rank O. Travma rozhdeniia i ee znachenie dlia psikhoanaliza. [Trauma of Birth and Its Meaning for Psychoanalysis], Moscow, Kogito-Tsentr, 2013, 238 p. (in Russian).

Tataru L. V. Predstavlenie kontsepta «telo cheloveka» v kompozitsionno-narrativnoi strukture modernistskogo teksta. [Presenting of Concept «Man`s Body» in Compositive-Narrative Structure of Modernistic Text]. Vestnik Sankt-Peterburgskogo universiteta, 2007, Ser. 9, Issue 4, Part 2, P. 68—76. (in Russian).

Khoruzhii S. S. Kommentarii. [Commentaries]. Moscow, Inostranka, Azbuka-Attikus, 2013, P. 730—924. (in Russian).

Eko U. Poetiki Dzhoisa. [Joyce`s Poetics]. Moscow, Izdetelstvo AST: CORPUS. 2015, 544 p. (in Russian).

Beckett S. Murphy. New York: Grove Press, 2011. 176 p.

Ellmann R. James Joyce. New York: Oxford University Press, 1982. 887 p.

Kiberd D. The Irish Writer and the World. Cambridge: Cambridge University Press, 2005. 322 p.

O`Brien F. The Complete Novels. London: Everyman's Library, 2007. 787 p.

##submission.downloads##